📝سؤال: سلام استاد من در سن #بلوغ به سر میبرم نت صدام  هم بالایه قبل از سن بلوغ صدام خیلی جیق بود همیشه به نت بالا می خوندم ولی الان صدام یکم بم شده ولی الانم مراسم میرم و بعضی وقتها بالا می خونم و نتی که می خونم 2مثبت یا 3مثبت و بعضی وقتها تا چهار مثبت می خونم. چگونه باید صداسازی کنم و با چه نتی بخونم که رو صدام فشار نیاد؟

👤 پاسخ: سلام دوست گرامی. پیش از این بارها از آسیب های خواندن پرفشار در دوره بلوغ صحبت کرده ام و حرف های قبلی را تکرار نمی کنم. تنها بدانید اگر همچنان به این نوع خواندن (بی قاعده و فقط به خاطر خوشآمد دیگران) ادامه بدهید، تغییرات و تأثیرات دوره بلوغ روی حنجره و تارهای صوتی شما به صورت مخرّب و با تنش همراه خواهد بود؛ به طوری که با گذار از سن بلوغ، توانایی شما برای خواندن به نصف آن چیزی که اکنون هست کاهش پیدا خواهد کرد.
شما هیچ خواننده ی مشهور و برتری را پیدا نمی کنید که در سن بلوغ، همان توانایی و تکنیک های خواندن در سن 40 سالگی اش را داشته باشد! به طور مثال؛ شما از استاد شجریان، آلبومی سراغ دارید که مربوط به سن بلوغ شان باشد؟ از استاد بسطامی؟ ایرج؟ بنان؟ از هیچ کدام از این بزرگان، قطعه ای برای نوجوانی و سن بلوغ شان ضبط نشده! چرا که آن ها مسیر رشد طبیعی خود را دگرگون نکرده اند. نخواسته اند که با صدایشان ریسک کنند و هر قطعه ای را در دوره بلوغ بخوانند. پس باید اجازه بدهیم تا رشد، به صورت طبیعی روند خودش را طی کند.

پیش تر هم گفته ام! ما چون صبر نداریم، می خواهیم یک هفته ای و دو هفته ای، یک ماهه و دو ماهه به بالاترین نقطه مطلوبیت در خوانندگی و صدا برسیم. غافل از آنکه درصد عمده ی خوانندگی و مطلوب بودن صدا، به تمرین و پشتکار و صبر و صبر و صبر بستگی دارد نه 5 دقیقه تمرین و یک ساعت داد زدن!

اینکه چگونه در دوره #بلوغ صداسازی کار کنید، قبلا هم عرض کرده ام: از تمریناتی مثل هامینگ، لیپرول، تمرینات رزونانس، تقویت صدای سینه، تقویت فضای تنفس و اصلاح شیوه های نفس گیری، پائین آوردن #حنجره و مانند این تمرینات استفاده کنید؛ البته در نت ها و گام هایی که کوچک ترین تنشی برایتان پیش نیاید.


آموزشگاه صداسازی #آواساز
دوستان و علاقه مندان به صدا پیشه گی را به آواساز فرا بخوانید ...

عضویت در کانال آواساز و آگاهی از آخرین فایل ها و مطالب ارسالی:
https://t.me/joinchat/AAAAAERQf6s0ELvUdfIhZg